Wednesday, February 9, 2011

Tannlegeskrekk

Ok, nå har dagen kommet som jeg har frykta lenge - jeg har en tannlegetime klokka 12.45 :(

Jeg har vært flink til å gå regelmessig hjemme i Norge, men jeg har vært slack her nede. Naughty! En av årsakene er at de fleste tannleger er private (som mye annet i Australia), og dermed koster det alt for mye å gå. Husker en episode hvor jeg dro til tannlegen i Melbourne for en sjekk - kosta meg $450 for et par røntgenbilder og en puss!

Så nå har jeg bitt i det sure eplet, shoppa rundt og funnet ut at Griffith University har tannlegestudier! Det betyr at vi kan kjøre opp til sjukehuset, gå inn til universitetsdelen og få gratis sjekk samt at selve tannlegetimen er dekket av Medicare (Australias helsesystem som dekker utgiftene dine). Yay!

Så for et par uker siden var vi på sjekk, hvor studenter tok oss med inn til en superfancy røntgenmaskin som du står inni og hvor en sensor går rundt hodet ditt og tar 3D-bilder. Helt utrolig hvor mye teknologien har utvikla seg siden de sure platene man måtte bite i og som måtte ligge på en spesiell vinkel for å få best mulig resultat.

Er litt skeptisk til å la studenter fikse tennene mine, men de har aldri i verden fått operere eller gjøre noe om de ikke vet hva de driver med. Dessuten har de en skikkelig tannlege med dem, og de må jo lære på en eller annen måte?

Hva tror dere - er tannlegestudenter og frisørlærlinger på samme side? Hvem vil du heller stole på?

3 comments:

  1. haha, det er en sånn spesialbilde av kjevegreier. Det pleier vanligvis ikke tannleger å ta, ikke til vanlig i allefall. Bare ved spesielle tilfeller hvor man også lurer på noe om kjeven. Har vært med å sett det i praksis, men aldri tatt sånn selv. Ganske flotte bilder som kommer ut av det ja. Jeg har sykt tannlegeskrekk. Men går likevel årlig og betaler flesk for at han piner meg, titter i kjeften min og sender meg ut igjen. Men synes pengene er verdt det når han sender meg ut med null hull beskjed da - DET er lykkerus det! hehe! Men skjer det at det er hull, ja - da må jeg tvinges med følge tilbake, for jeg takler ikke den borregreia der:((

    GENIALT med studenter, en kan gjøre slik på utdanninga i Oslo også. Veldig lurt for andre studenter og de blir jo fulgt med og er ekstra nøye som studenter, så det er smart :)

    ReplyDelete
  2. Lenge leve Stein Stokstad! <3

    ReplyDelete
  3. Borrelyden som er verst!

    Ah, skulle betalt Stokstad for å fly nedover en gang i året. Vært noe det..

    ReplyDelete