Friday, February 25, 2011

motivated.blogg.no

Jeg er i ferd med å gjøre noe jeg aldri i verden hadde trodd jeg kom til å gjøre - spesielt ikke for et halvt år siden da depresjonen min var på det verste. Men; here goes. What doesnt kill you only makes you stronger.

Som følger og venn av kayso.net har jeg fulgt henne som en av jentene bak motivated.blogg.no og jeg tenkte å slenge meg på og fullføre deres 5-ukers opplegg som en slags homage til Kirsti, til jentene bak motivated, til meg selv og til alle dere der ute som leser bloggen min og motivated.

Hvis du ikke vet hva jeg snakker om er motivated.blogg.no en ny blogg hvor 10 jenter med ulik bakgrunn og ulike mål har samla seg for å motivere hverandre til å gjøre noe med vekta og formen. Dette er en fantastisk ide, og i det siste har alle bloggerne framstilt en vektprofil med mål, tanker og strategier som kan hjelpe dem med å oppnå de målene de har satt seg.

Jeg har en følelse av at det er mange av leserne deres som er veldig misunnelige på det motet og det engasjementet disse jentene har satt til verks (og som kanskje gjerne vil være en del av det), så hvorfor ikke gjøre noe med det?

Jeg har bestemt meg for å sette opp en vektprofil selv gjennom bloggen min, følge den i 5 uker og se hva som skjer! Det er utrolig hva kroppen kan gjøre på så kort tid, og det viser bare at det tar litt engasjement, en god del viljestyrke og styrke for å endre selvbilde og selvfølelse.

Så, her er mine fryktede 'før'-bilder:


Det skal sies jeg allerede har trent en del fra før, men problemet mitt ligger hovedsaklig i kosthold. Jeg jobber 6-7 dager i uka som barista, så det er ikke alltid jeg har tid til å spise 6 måltid om dagen. Jeg gjennomgikk et Grete Rhoede kurs i Trondheim i 2008 (?) hvor jeg ikke gikk ned i vekt men raste i centimeter. Kurset lærte meg å spise korrekt, og flere år senere har jeg fremdeles den første kursboka som jeg bruker som guide til å spise riktig mengde mat.

Jeg har også fått et brev fra Røde Kors siden jeg er blodgiver. Haemoglobinnivået (jernnivå) er normalt, men ferritinnivået (jernlagringsnivået) er skikkelig lavt. Det bør ligge på 20-200 ng/mL, mens mitt er på 8,14 ng/mL! Wow. Så her må noe gjøres før jeg besvimer hver måned under mentrusjon.

Mål:
- Stramme opp magepartiet
- Stramme opp baken og bli kvitt celulitter
- Mer definisjon av muskler
- Bedre fitness
- Øke ferritinnivået og jerninnholdet i kroppen gjennom kosthold (æsj, kjøtt...)

Hvordan:
- Ha en fast time med Rick, min herlige personlige trener, en dag i uka
- Faste aerobictimer og vekttreningstimer 4-5 dager i uka
- Ingen unnskyldninger for å dra på trening
- Spise riktig og spise mer rødt kjøtt (æsj)
- Stay motivated!

Dette skal vi klare!

2 comments:

  1. woooow! så imponert jeg er! og så utrolig gøy at du er med på prosjektet vårt snuppa! Jeg sliter veldig med å få på plass kostholdet... aah, trenger med motivasjon og noen som hugger av meg fingrene hvis jeg åpner skap, eller går mot godis/usunne ting i butikken, haha! Tror nok du vil se gode resultater på 5 uker siden du har trent en del fra før også :) STÅ PÅ! sammen blir vi superfit:)

    ReplyDelete
  2. Var så flink i går - Xavier kjøpte iskrem og jeg hadde skikkelig lyst på, men jeg holdte meg unna! vanskeligste her er at takeaway er mye billigere enn å lage mat selv. Burger King koster 40,- for et måltid :/

    kjøp skikkelig mørk sjokolade og ta ei rute når du føler suget - det demper det!

    ReplyDelete